Wednesday 11 July 2012

Kaedah mengukur trend dgn H4

Bismillah... saya berniat nak share bagaimana nak ukur panjang trend guna tf H4..
Saya dah guna lama dah  cara ini.. saya simpan2 .. Tapi kali ini saya dedahkan..
kaedah mudah tapi berkesan. Rasanya tak ada gunanya saya pendamkan ilmu yg berguna hanya utk diri saya sahaja tanpa beritahu org lain..ohhh.. sungguh kejam... maafkan saya... saya insaf...

step by step ok.. saya beri satu ni dulu..


ini chart eu H4

kat chart ni saya letak 2 zigzak... (1) setting std (12,5,3)  - warna biru... (2) setting modified (5,3,1) - warna merah putus2  .... maka jadilah spt diatas..

mula2 ... ohh katakan... point (d)  hujung trend yg lepas.. ok ini contoh...ya..

tengok zikzak biru wave sblm... ok saya marking dgn (b)..  contohnya..
kemudian cari point sebelum yg paling dekat bagi zikzag merah dgn syarat point musti lbh rendah supaya kita boleh buat satu garis trend.. saya tanda (a).. dan saya buat trendline..

tengok harga brekout trendline .. saya tanda dgn (c)..
saya ukur panjang d sampai c... maka target saya sama panjangnya iaitu e.. utk mudah keja saya... saya guna fibo... 0,50,100..... 50% letak kat break out iaitu c..

maka terjadilah spt diatas..dari setup ini saya akan tahu sesuatu trend itu sudah berakhir atau belum bagi saya memudahkan trading...

Harap ilmu ini sangat berguna.. klu suka boleh kongsi dgn yg lain... maafkan saya.. jumpa lagi di post yg lain.. sekian..

1 comment:

  1. Sangat bermanfaat tuan azmi..salam hormat..saya ingin kenal lebih jauh..adakah no kontak?

    ReplyDelete

Note: only a member of this blog may post a comment.