Sunday 16 December 2012

Kawalan emosi by myfx313

Bismillah..selama aku trading forex aku belajar banyak benda..
antaranya.. sabar , tenang, tidak tamak , berani , insaf , syukur , taubat , berkasih sayang , sentiasa berfikir , cintakan ilmu , merendah diri dan banyak lagi sifat2 yg baik2.. semuanya aku dapat dlm masa aku belajar dan main forex..

klu kita fikir positif sesuatu yg kita buat dia akan jadi positif..
cuma disini aku nak tekankan tentang kawalan emosi..

emosi mmg susah nak kawal.. semua dah cantik tapi bila bab ini fail.. semua akan fail..

"saya tadi masuk buy abg.. 30pip hijau saya close .. lepas tu masuk sell pulak..hijau ada la 5pip kejap tapi saya tak close.. sekarang dah 100pip merah yg sell tu.. kalaulah saya tak close yg buy tadi tentunya saya dah
untung  besar ni.. ni kalau naik lagi 20pip mc la acc saya abg.. aduss.. sakit wehh.. mepes.. ini mcm..

aku nak tanya ko satu soalan.. ko ingat market nak gi mana? nak masuk gaung ke atau gi bulan?

entahla abg....itulah masalah kamu tak pasti market nak gi mana.. habis yg kamu buy atau sell tu sebab apo?

saya tengok dia dah tinggi saya sell la.. tak tahu pulak dia nak naik lagi.."

ini adalah masalah biasa bagi trader forex..
ok di MT4 ada 9 timeframe.. dari 1min,5min,.......... weekly,monthly. <--- ini standard tf di MT4.

pertama kamu kena tahu limit satu2 timeframe..
bila satu tf sudah sampai limit .. kamu mesti tengok satu lebih besar diatas .. contoh jika tf H1 sudah sampai limit.. tengok pula H4.. dan jika H4 sudah limit,, tengok D1.. dan seterusnya..
proses ini berterusan sampai limit semua tf habis.. iaitu di monthly tf..

bila semuanya dlm pengetahuan kamu..tidak ada apa yg perlu ditakutkan.. kamu menari2 dan berjoget2 saja dgn market yg sedang berjoget.. ikut rentak dia dan semuanya dlm kawalan..

itulah kunci utk kontrol emosi..

so mcm mana nak tahu limit dia abg?
ok satu soalan bagus.. aku kasi contoh.. kamu layan dulu gambar dibawah..

perhatian2... ini cuma analisis .. anda tidak boleh percaya bulat2 apa yg aku gambarkan disini.. INGAT.. risiko tanggung sendiri..
ini cuma ramalan pergerakan market eu.. tapi aku lebih suka guna kv33t aku utk day trading saja.. sebab aku bolih buy sell buy sell.. suka hati aku..berjoget dgn market  ... itu mmg hobi aku ... haha...
so kenapa aku lebih suka day trading.. kerana aku tak mahu ada sifat tamak.. hehe.. ambil profit sikit2.. itu lebih baik.. syukurlah dgn apa yg ada..:) enjoy..












No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.