Saturday 14 December 2013

Dimana TP? by myfx313

Bismillah....TP atau take profit adalah sesuatu yg kritikal... kamu perlu tahu dimanakah dia...tanpa mengetahuinya kamu mungkin akan sering loss setelah entry kamu pada mula sudah hijau akan kembali merah.. lebih sedih lagi terus mc... nelayan perlu tahu bilakan masa yg sesuai utk memasang pukat dan bilakan masa utk mengangkat pukat semula.. masa sangat penting..Bagi engine kereta antara setup yg penting ,adalah BTDC <---- ini adalah timing dimana masa spark disetting utk prestasi maksimum..mekanik dulu kala set benda ni secara manual.. tapi sekarang ada alat bolih set secara berkomputer..maknanya mekanik dulu2 lebih profesional kerana mereka guna kepakaran dan ilmu utk set secara manual..mekanik sekarang hanya ikut saja bacaan komputer...tanpa tahu secara terperinci yg lebih dalam2..mekanik dulu mengkaji..lalu cipta alat , mekanik sekarang gunakan saja alat itu.. ikut saja...dari segi masa nampak macam untung kerana menjimatkan masa berbanding dulu...tapi sebenarnya yg lama lagi hebat.. original..

sesuatu yg original mmg lebih baik..sesuatu ilmu yg asli tetap lebih mantap..Iman yg mantap adalah yg original..mmg lama utk usahakan iman ini.. tapi hasilnya kekal tak mudah goyang bila di tipu dayakan oleh geng2 dajjal... kita berada di akhir zaman semestinya iman dan keyakinan kpd Allah adalah original bukan ikut2an...geng2 jahat dajjal sentiasa mempromosikan neraka dgn tawaran2 menarik didunia..diskaun hebat..tapi semua itu tipu2 belaka.. hanya dgn iman yg mantap saja bolih kamu membezakan kebenaran dan kepalsuan...

ok bagi teknik trendline ada dua macam..
bila terjadinya breakout trendline.. kamu kena lihat dulu trendline itu jenis A atau B

Ok ini adalah contoh2  jenis A serta TPnya..




ok bagi jenis A.. jika kamu buat segitiga/ triangle utk trendline yg terbentuk.. dimana point c yg aku namakan point AB Ext..
bila kamu dah kenal pasti point AB Ext ini .. lihat pula point D iaitu V  shape sebelum terjadinya breakout.. didapati jaraknya tidak melebihi point C tadi maka ini adalah jenis A ... take profitnya adalah mudah.. hanya satu iaitu tp100..

berbeza dgn jenis B agak berisiko dan perlu berhati.. situasi adalah segitiga nya atau AB Ext melebihi point c.. jenis B ini ada dua TP... TP 1 adalah di B manakala TP 2 adalah di tp 100nya tapi sangat berisiko (High Risk)...

ok kamu lihat contoh jenis B..



ok itu adalah dua situasi yg selalu terjadi.. aku tahu kamu tentunya banyak persoalan dan kekeliruan mungkin timbul berhubung situasi market semasa.. aku tahu dan aku lebih tahu.. utk belajar ilmu.. terima dulu dan hadamkan dulu ilmu yg baru terhidang diatas.. jangan banyak tanya.. ada banyak lagi yg kamu belum tahu..jangan cepat melatah..hormati disiplin ilmu ...tak perlu tergesa2..janganlah kamu mempersoalkan sesuatu yg belum kamu tahu ..
Manusia itu selalu memusuhi kpd sesuatu yg dia tak tahu...oleh itu carilah keberkatan ilmu..
memang benar org dulu kala berkata guru tak akan beri habis ilmunya..sebabnya kenapa?..mmg niat guru utk beri habis.. tapi mcm ada satu had yg menghalang.. ini diluar bidang kuasa guru..aku pun hairan..kenapa ya?... sebab itu menghormati guru adalah penting .. jgn lah memaki hamun..kepada org itu aku maafkan..moga2 beroleh berkat dan redha Allah..kerana ilmu itu datang dari Tuhan..

bersambung........

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.