Tuesday 24 December 2013

Dimana entry?(1).. Bagaimana breakout? by myfx313

Bismillah... dlm post lepas aku menerangkan serba ringkas market jenis A.. iaitu market yg berkualiti.. sebelum aku menerangkan jenis B yg lebih komplex.. eloklah rasanya aku huraikan serba ringkas beberapa perkara penting utk kamu faham molek..

Bila terjadinya breakout terus entry utk market jenis A.. just follow..bagaimana breakout itu?.. mudah saja bila candle CLOSE diluar trendline..ingat ayat ini "Close".. jika kamu ikut setup H1 cthnya.. tentunya close candle H1 lah ... jika H4..close H4lah, jika D1 .. close D1 lah  dan seterusnya..
maknanya jika kamu ikut setup weekly.. kamu kena sabar menunggu hingga weekly close.. ingat2 ayat ini sabar tunggu close.. sebab kamu selalu tak sabar.. selalu masuk parit juga..utk menunggu weekly close tentulah hujung minggu..dan utk melihat monthly close tentunya hujung bulan..

Diatas blog aku ini ada aku tulis amaran bahawa blog ini hanya utk newbie yg mahu mempelajari forex berdasar teknik yg aku gunakan.. mmg sengaja aku lengah2kan .. aku tahu mmg ramai peminat setia blog ini.. yg turut membaca juga adalah masta2 diluar sana...aku ingin melihat respond pembaca.. ilmu yg aku beri juga agak terbatas.. ibarat seorg mengajar cara memancing udang galah guna umpan cacing..satu hari seorg pergi memancing udang guna cacing tapi satu habuk pun tak dapat.. lalu org itu mengeluarkan ayat2 meyindir guru tadi di fb kononnya  cara tangkap udang cara itu silap... siapa yg silap sebenarnya?..kenapa guru silat tak beri habis ilmunya..<----- sebenarnya murid yg belajar tak habis <---- tidak sabar dlm menuntut ilmu <--- cepat sangat menjatuhkan hukum..

oklah  apabila kamu kesan market adalah jenis A... dan apabila candle close diluar trendline..<------ maka breakout..

bila breakout pertama mesti kamu lihat adalah snr <--- snr bg teknik ini adalah high atau low atau point H2 trendline tersebut..(trendline ditarik dari  point H1 ke point H2)..jika trendline kamu ikut harga ekor maka snr juga ikut harga ekor.. jika ikut harga body.. maka snr juga ikut harga body...

kedua lihat satu tf lebih besar diatas.. ada tak level 50 ? <--- level 50 ini juga jadi penghalang utk tp100..

jika clear semua entry saja set siap2 tp di tp100 dan sl di level 50  <---- level 50 ini maksudnya 50% hilo <---- cth jika uptrend.. hi adalah hi candle breakout tadi dan low adalah low buffer L1 <---- low buffer L1 adalah point utk trendline bawah dilukis iaitu L1 --> L2....


ok bagaimana pula jika ada snr ??


bila ada snr menghalang close dulu di snr..tunggu retrace biasanya tak lebih 50% hilo.. jika lebih 50% hilo abaikan setup ini...di level 50 hilo entry utk mencari tp 100..<--- jika kamu dapat setup begini peluang makan dua kali...jika market terus bolos snr dan hit tp100 maka setup ini selesai...delete dan buat setup baru..

Bagaimana jika ada level 50 tf lbh besar??

level 50 tf lebih besar adalah dominan .. jika tp100 tf semasa terlebih pasti level 50 ini diutamakan.. juga jika tp100 tf semasa terkurang pasti level 50 ini diutamakan juga..senang cerita level 50 ini adalah target utama...



ok itu adalah bahan utk kali ini yg sempat aku kongsikan... semuanya atas izin Allah jua.. aku hanya menyampaikan saja apa2 saja ilmu yg diilhamkan..jika benar datang dari Allah .. jika tidak adalah kelemahan aku sendiri..

sekian... bersambung....


2 comments:

  1. nmpk mcm nak retrace 50% monthly dulu ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya.. retrace 50%..dulu..tahniah kamu sudah faham skrg ttg teknik ni.. :)

      Delete

Note: only a member of this blog may post a comment.