Monday 5 May 2014

Soalan yang selalu ditanya (3) by myfx313

Bismillah... Ada banyak pertanyaan mahu pun permintaan aku terima di email

soalan [1]
Teknik ni sesuai untuk GBP/USD tak? atau hanya untuk euro/usd saja.??

jawapan [1]
Teknik tendline sesuai utk semua pair bukan hanya utk eu saja.. sekian..

soalan [2]
boleh tuan sent indi itu... boleh share indi <--- ini soalan paling banyak aku terima..

jawapan [2]
kepada mereka yg berkenaan , baca pelan2 ;-
setakat ini sudah beratus indi trendline aku hantar..dan aku percaya setiap  kamu yg menerima ..  version tak sama setiap individu...ikut suka aku nak hantar yg mana...tapi asas nya adalah sama.. bila tak bolih kamu minta lagi version yg lain... kamu loss.. marahkan aku...malah pernah dulunya aku turut menyediakan link di blog ini utk kamu download percuma ..tapi kamu tak bolih pergi juga.. masalahnya apa?...macam2 masalah.. kamu cuba membuat back test utk uji indicator.. weii .. itu indicator lah bukan nya EA.. EA dgn indicator pun tak bolih nak beza..aku letak fibo dalam indi tu..tapi kamu sibuk pertikaikan kenapa tak sama dgn fibo ditarik secara manual.. aduss.. fibo trendline dan fibonacci itu pun kamu masih konfius..aku letak snr harga hilo .. kurchek..kemudian aku letak snr harga body..lagilah tunggang langgang .. kamu sepertinya mahu tepat2 100% .. mana bolih straight sangat forex ni kawan..lebih kurang sudah lah..terlebih terkurang 10pip itu dianggap tepatlah...aku  buat default setting fractal = 5.. tak bolih .. kemudian aku ubah kasi slow sikit default = 8 .. pun tak bolih juga.. adjust lagi = 7..hancur..sama ada 5 atau 6 atau 7 atau 8 <--- sama saja hasilnya..ini macam adjust speed kipas angin lah mahu slow kah atau laju terpulang kepada cara kamu .. lebih pantas kamu berfikir kasilah laju sikit... aggresif  buy sell tapi kalau jenis malas nak open close open close adjustlah kasi slow setting dia...masalah disini bukan indi itu bermasalah tapi masalah diri kamu sendiri yang belum menguasai ilmu ..

aku pernah ditanya oleh guru aku samaada roh atau jasad yg penting..jawapannya adalah kedua2nya.. jasad perlukan makanan dan hiburan begitu juga dgn roh perlukan makanan dan hiburan..
kamu beramal , berjuang , bersedekah  dan lain2 kebajikan .. kalau tersalah cara , tidak tepat dgn ilmunya , tidak dibuat dgn sempurna maka tidak akan sampai ke hati..tentulah tidak terkesan kepada anggota lahir..

kamu nak guna indi tapi ilmu tentang trendline kamu tak ada.. ilmu ttg snr tak ada.. ilmu ttg fibonacci tak ada .. ilmu ttg wave tak ada..ilmu candle.. ilmu pattern tak ada juga..strategi tak ada..emosi belum stabil... entry berlapis2.. suka buat kek lapis sangat..MM out.. bila nak entry bila nak cut loss tak tahu..market dah berubah arah pun buat dek.. tengok aje pip hijau bertukar pip merah ... tamak haloba..semua pair nak sapu..adusss... sakitnya hati aku..kalau begitu tak perlu aku sharekan berbagai indi..kamu fikir kamu mahu jadi kaya sedang baru seminggu kenal forex..forex itu mudah tapi bukan mudah sebenarnya.. kamu perlu menggusai kesemuanya...janganlah fikir utk jadi kaya..tapi fikirlah bagaimana utk konsistan.. istiqomah..hasilnya tetap sama dgn org yg tidak menggunakan indi..yakni indi tidak dapat membantu... kalau begitu ilmu kamu lemah..sebab itu psikologi fail.. gagal..

ada org kata teknik cuma 20%.. psikologi 80%... ada pula kata teknik 5%.. psikologi 95%...dan yang lebih extrem teknik 0% .. psikologi 100%...<---- tak kiralah berapa percent kamu nak letak antara teknik dan psikologi ikut suka kamu...jika dilihat dari data nampak macam psikologi lebih penting dari teknik...ok seperti aku kata tadi roh atau jasad yg mana lebih penting?.. jawapannya kedua2nya...kalau ada roh saja tak ada jasad org tak nampak... begitu juga kalau ada jasad saja tak ada roh.. mati..selagi kamu bergelar manusia.. kamu mesti ada roh dan jasad...jasad kamu hias cantik.. begitu juga roh mesti dihias cantik...kita mestilah jadi manusia baik dan juga mestilah kelihatan baik...walaupun tak berapa hensom tapi kenalah kemas cantik..penampilan kena jaga..akhlak baik..org melihat akan jatuh
hati..pura2 mahu zuhud tapi muka serabut..bercerita ttg agama.. akhlak para nabi ..tapi tak gosok gigi...bau mulut buat org lari...

kamu mahu mengusahakan ttg psikologi tapi kamu tak tahu arah market... bagaimana mungkin ini...akan tetapi apabila kamu sudah tahu arah market .. dgn senang mudah kamu menguasai psikologi...

nah... fikir dgn akal yg waras.. mana yg penting kawan?...arah market hanya kamu ketahui setelah kamu membuat kajian teknikal atau pun fundamental...seterusnya terserah kamu utk mengusai emosi..walaupun kata org itu hanya 5%.. tapi tanpa 5% ini psikologi yg 95% itu akan gagal...mungkin selama ini kita baru tahu...mungkin buat acuh tak acuh ..sehinggakan tidak serius..setelah dapat dikesan arah..akan mampu mengubah dan menundukkan emosi mengelabah..yakni menjadi pendorong meng "hold" position hingga ketahap pip maksimum..kita terhibur melihat rentak market turun naik..dan tahan dgn ujian psikologi...maka tujuan kita membuat analisis teknikal adalah supaya kita meyakini arah market...atas dasar ilmu...ada hujah2 teknikal hingga akal tidak bolih menolaknya..maka ia akan memberi kesan atas sikap dan psikologi kita dalam trading...percaya diakal tapi merasai di hati...utk mudah dibuat perbandingan..org rasa takut seram dgn hantu.. tapi setelah di buat sedikit siasatan bahawa hantu itu sebenarnya org yg tipu2 jadi hantu di fun fair... kamu tak terkesan sangat bila masuk rumah hantu di fun fair..walaupun dia tahu hantu betul2 mmg menakutkan ... rasa gula itu manis tak dapat dikesan setelah kamu melakukan experiment memakannya...ilmu itu bukan sekadar diketahui diakal tetapi dirasai di hati..itulah teknikal vs psikologi..

Main forex ini kamu perlukan latihan...mencari ilmu secara teorinya dan melakukan latihan amali berterusan...sanggup bersusah payah melawan emosi..maintain dgn cara trading ...selalulah berfikir utk menajamkan kepala otak dan juga berdoa..ilmu kena dipraktikkan agar ia tidak jadi ilmu yg beku..semua ilmu2 asas forex kamu kena kuasai...semakin hari semakin menebal kefahamannya... jangan baru nak tanya aku bagaimana nak deposit atau withdraw..berapa deposit minimum <--- ini kena tanya broker masing2 lah...adusss... aku tahulah kamu newbie.. tapi janganlah tunjuk sangat newbie tu...aku bukannya broker.. aku bukan nak promosi apa2...aku tulis blog ni pun tak suruh pun kamu baca... saja suka2 jah...kamu tersesat kat blog aku ni hah... bacalah aku tak rugi apa2 pun...apabila ilmu makin menebal dan subur maka akan terbukalah rahsia2.. sebagaimana lautan dalam yang penuh dengan pelbagai misteri...semuanya saling melengkapi..perlu-memerlukan..sandar-menyandar dan mesti berjalan seiring..maka kalau dipisah2kan .... emmm ..lebih baik jangan main forex wehh...

katakan kamu beres ttg ilmu trendline ditambah dgn ilmu candle tapi ilmu wave tak pasti... bila market buat wave 4 kamu lingkup..segala profit hijau ditarik balik...merbahaya sungguh jika mahu berjaya forex ambil ilmu sekerat2 atau separuh2...ambil yg ini .. tinggal yg itu...<---- maksudnya ilmu asas forex..dalam mencari ilmu forex janganlah  dgn yg ada udang disebalik batu...begitulah org yg menggunakan indi.. jahil tentang ilmunya...maka indikator yg digunakan menjadi bala kepadanya..kerana itulah aku tak share apa2 lagi indikator... sekian..


soalan [3]
bolihkan tuan ajar saya yg newbie ini..

jawapan [3]
nantikan posting yg sangat menarik utk dikupaskan.. aku sedang menyiapkan tajuk seperti dibawah

(1) Trendline dan wave kawan baik by myfx313
(2) Wave hantu by myfx313
(3) naked trade chart by myfx313

dibawah ini aku kasi sikit tip utk beberapa pair utama..
please jangan percaya analisis ini..ini cuma kisah dongeng saja..
aku tak layak utk membuat analisis market.. ini semua poyo dan aku mmg suka buat kasi gempak.. kihkih33





5 comments:

  1. terima kasih cikgu atas ilmu semua ni semoga allah mmberkati cikgu

    ReplyDelete
  2. thanks masta.. ilmu yang berguna.. semoga diberkati allah..

    ReplyDelete
  3. it's not going to be easy, it's going to be worth it....

    ReplyDelete
  4. Terbaik Tuan...mohon di share indi yg tuan create...tq...email - jcskcaj76@gmail.com

    ReplyDelete
  5. Alhamdulillah.. thanx sifu.. sangat bermanfaat..

    ReplyDelete

Note: only a member of this blog may post a comment.