Saturday 24 August 2013

3 fasa by myfx313

Bismillah... market bergerak dlm 3 fasa iaitu (trend-->retrace--->sideway) selepas sideway yg boring dan sering buat trader mc .. market akan trending semula.. saat yg ditunggu2 adalah trending... manakala retrace trading dgn strategi dan MM.. lumayan hasilnya... dan sideway perlu dijauhi..

Jika bermain di H1 lihatlah trend di H4...dan jika bermain scalping di M15  lihatlah trend di H1 dan seterusnya fikirlah sendiri...

Utk menembak buy atau sell.. kaji sikit dimana fasa market berada sesuai dgn timeframe pilihan dan gaya trading kamu..jika rusa bergerak kekiri ... tunggu dan tembaklah disebelah kanan.. sebab dia akan u turn semula ikut arah laluan yg sama..  klu menembak khinzir.. brek selalu rosak.. tunggulah di devider dan pastikan  atas pokok.. mmg brutal.. tak payahlah makan kninzir...haram disini agama..

Nama pun trendline tentulah jika breakout trendline maka market adalah trending.... namun pengalaman aku mengatakan jika bernasib baik dapatlah market sedang trending utk entry kamu.. namun selalu tersilap... dan kebanyakannya silap dan trade waktu retrace pilihan terbaik..

bila breakout trendline selalu tak nampak sebab mungkin false breakout.. tapi bila retrace insyaAllah nampak .. kita trade sewaktu retrace... trending akan berakhir pada TP100% .. di sini add la entry dgn harapan dia reverse retrace .. trade with sl... maka dapatlah buy di akar.. sell di pucuk..walaupun  retrace  berbaloi  mungkin retrace akan bertukar trending...  kita nak dapatkan adalah buy low.. sell high... mana low.. mana high.. tak tahu..ukurlah sendiri dari breakout hingga tp100%... dgn harapan disitulah low.. atau pun disitulah high..

maka beruntunglah entry di low/high point...jika di timeframe kecil sideway panjang.. kamu dapat lihat timeframe besar doji.. atau hantu pocong...menandakan disitu jalan mati... mahu reverse..sempadan tak bolih pergi lagi.. tunggu isyarat hijau.. kalau pun dimalam hari yg sunyi sepi.. isyarat lampu kena patuhi juga walau ada pontianak atas pokok suruh jalan..berhenti.. tunggu dan lihat sebelum memilih.. fikirkan lah sebelum tersilap..berdoalah agar tak silap... semoga aman dan bahagia..






No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.