Sunday 3 February 2013

Mari kita buat analisis by myfx313

Bismillah... hujung minggu time forex cuti.. adalah masa utk kita study dan buat analisis, planning utk trading minggu depan..
ada berbagai cara org buat analisis.. ramai guna fibo..<-- aku akui teknik ini tepat klu kamu tahu dan faham dan biasa guna kaedah fibonacci ini.. aku juga selalu guna kaedah ini..tapi aku dapati ada susah sikit nak agak panjang wave 5 sebab wave 5 nim ukuran dia open dia bolih stop kat mana2 level.. kat level 0.618 atau 100 atau 1.618 atau 2.618 atau 200 atau 300 atau 423.6<-- banyak level nim... kamu kena tunggu break dan kompomkan dulu.. bila nak entry... so.. kamu mungkin dah terlepas lori sikit..

so dlm kajian aku teknik trendline breakout adalah penyelesai masalah ini...
bila breakout satu trendline market akan pergi 100% ...<--- ini saja syaratnya..
namun hati2 dgn snr pada trendline itu.. biasa harga tak capai target 100% adalah kerana snr ini..

dalam membuat analisis timeframe yg bolih guna adalah daily dan weekly juga monthly..
tf besar ini memberi gambaran keseluruhan market..clear vision..
jika bermain di H1.. pilih 3 tf diatas iaitu daily..

satu lagi yg paling penting adalah trendline itu sendiri.. kamu kena tahu bagaimana nak tarik trendline ini...
jika kamu silap.. maka analisis kamu tentunya silap juga..
bagi aku membuat trendline ini satu hal yg kritikal..
pastikan kamu faham kaedah buat trendline ini..

utk memantapkan analisis kamu kefahaman ttg teori elliot wave juga diutamakan..
selain dari itu pengetahuan ttg fibonacci juga harus ditekankan..

aku dah try buat trendline secara auto.. namun aku dapati trendline yg dibuat tidak tepat..
so aku abaikan trendline auto ini..
Tuhan telah jadikan akal manusia dgn sempurna..maka gunakan akal anugerah Tuhan itu..dan juga sepasang mata utk melihat... lihat fikir dan buat keputusan.. ini yg terbaik..















No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.