Saturday 8 November 2014

News macam orang gila by myfx313

Bismillah.... Walaupun tajuk ini bunyi sangat kasar...tapi rasanya tidak ada kata2 yg lebih tepat dari itu...dalam menggambarkan perihal news ini...

kalau kita pergi ketempat org gila...lihat ada kesamaan perangai mereka dgn news...news forex disebarkan oleh puak2 sebelah barat...org gila melakukan dlm tidak sedar.. tapi puak barat ini memang sedar apa yg dibuat....gila2 yang dibuat oleh penyebar news ini...mungkin puak ini sudah keliru dlm mencari arah trend market...forex ini sebenarnya dikuasai oleh puak2 yahudi dan nasrani...lihatlah fomc member ke ..bank of bla..bla..apa ke ...siapa yg speaks...bila ada news.. mulalah market gila2...kita tidak bolih biarkan keadaan gila ini mengusai kita...takut pengaruhnya menyebabkan kita terkena penyakit gila...kita layan saja news ini seperti org gila jugak...

tahun 1994 dulu .. aku ada ikuti kursus stock exchange market.. tapi masa itu budak2 lagi... so masuk telinga kiri keluar telinga kanan...tak faham satu apa... tapi aku ingat sikit satu perkara... tentang news khabar angin....dia kata hanya 50/50 saja kebenaran nya... dan dia nasihatkan stay away..kemudian aku tengok diorg live trade stock market dan juga commodity market...aku penonton aje..bila news keluar semua diam kejap...lepas itu riuh balik huru hara , yg trade commodity telompat2 mcm beruk...keadaan sangat bising...trade slip bersepah2...mereka buat sampah.. serabut tengok.. aku tengok dari jauh...nampak news ini macam joker pengacau...kemudian aku perhatikan.... yg buat news ini.. puak2 dia juga...dlm erti kata mereka trade sama2 dia ...tujuan utk menghuru hara kan market agaknya ...aku sell engkau buy kemudian aku buy engkau sell untung bagi dua...macam tipu aje permainan dia... aku tengok dlm trade commodity live trade secara fizikal...aku cuba pula duduk ditengah2 celah dia org...utk melihat lebih dekat...yang trade stock market online.. duduk termenung berjam2 depan komputer tengok chart...aku tengok chart apa pun tak faham....itu tahun 94 jah...sekarang senang..lihat market dlm komputer sendiri...seperti pasaran forex skrg..online saja kat rumah sambil hanya pakai spender pun bolih...namun gambaran trade secara fizikal live mmg begitu...sebab itu euro dan us session selalu ada false signal... manakala asia session selalu lebih steady tapi range dia agak kecil....

so.. bagi pandangan aku secara peribadi news ini hanya sekali sekala sahaja...dan kebanyakkannya market bergerak secara teknikal...walaupun kita nampak market bergerak berlawanan arah dgn teknikal.... tapi itu hanya bersifat sementara....akhirnya dia akan ikut teknikal jugak...

ada org suka trade news...tapi kita tidak bolih salahkan mereka...tapi kalau kesahihan news ini cuma 50/50...buat apa merisikokan margin.... ada masa betul... maka profit besar ... ada kalanya silap... mc lah mereka....kita bolih saja lihat news...andai selari dgn teknikal.. maka kita follow... nescaya...untung besar berganda2.... andai bercanggah keduanya... duduk tepi saja....jadi penonton itukan lebih selamat....tak pedihkan mata...peluang utk buat untung ada bila2..pilihan ditangan kita... kita pilih saja market yg berkualiti.... bergred AAA.... yg low kualiti... kita abaikan saja...

6 comments:

  1. terima kasih cikgu bg pencerahan

    ReplyDelete
  2. news 7 nov 2014 memang gila sikit kalau tengok bar dia shadow panjang atas bawah pair EU... tapi kalau tengok UCAD smooth turun kenapa ye?

    ReplyDelete
  3. saya ada kemusykilan gak tn azmi. pair feveret saya GJ, pemerhatian saya yen ni x boleh jangka. tak de news pun boleh terbang/tiruk tiba2. pair yen mmg pair yang di speculate atau sebaliknya. tq tn azmi.

    ReplyDelete
  4. Terima kasih bbayok "sifu alam ghaib",walaupun rupa mu tak ku kenali tapi jasamu tetap ku kenang sampai mati, setelah hampir 3 tahun kenal forex tapi asyik kelaut saja tapi setelah mengikuti blog ini sebelum raya puasa itu hari sekarang trade sudah ada keyakinan diri dan sekarang trade menggunakan pure trenline macam dlm blog ni purata seminggu@ 5 hari win 50% hingga 100% modal kecil jer usd100 buka lot 0.01,tool yg saya gunakan FR,Ftime,TL dan EW macam di ajar dlm blog ni,hanya trade satu pair saja tapi daily range average pair 200pip..Sekali lagi ambo ucapkan jutaan terimah tak terhingga pada sifu alam ghaib saya ni Tuan Azmi,..Tq sifu

    ReplyDelete
  5. Luas pnglman tuan tentang forex, hebat tuan

    ReplyDelete
  6. Luas pnglman tuan tentang forex, hebat tuan

    ReplyDelete

Note: only a member of this blog may post a comment.